
Thisoldtractor http://thisoldtractor.com/gtbender/index.htm skrevet av Gregory Bender har svært mye nyttig informasjon for oss litt sære Guzzi-frikere. Før jeg gikk i gang med fjerning av motor og kardangen lette jeg frem hans forslag på hvordan man bør fjerne motoren fra ramma. Fremdeles i følge han tar det relativt kort tid å løsne alt i forkant, og med hjelp av fruen tar det han fem minutter å ta ut hele motoren. OK.
Som punkt en sier han at man bør sette biken på centerstanden. Allerede her kommer jeg opp i problemer. Sykkelen min har ikke noer centerstand, knapt noe sidestand å snakke om. Men godt norsk impregnert treverk gjør faktisk samme nytten og vel så det. Og med en jekk i tillegg har jeg full kontroll på både løfting og sikkerhet mot velting under denne prosessen.

Jeg fulgte ellers slavisk instruksjonene gitt av Gregory Bender. Du vet, elitemekanikere med forkjærlighet for korrekt pedagogisk fremstilling av arbeidsoperasjoner er bare en killer som de sier.

Da kom dette til syne. Jeg er på ingen måte en dreven mekaniker, ei heller har jeg sett inni så mange bakhjulsdrev-mekanismer, men dette ser jeg at det ikke ser bra ut. Ikke bra ut overhodet. Nesten alle tennene er helt nedslitt. Kun et lite tidsspørsmål før det ikke ville vært noe drivkraft å overføre til bakhjulet i det hele tatt. Men værre ting er i vente.





Selve motorfestene ble så løsnet. I prinsippet en enkelt operasjon. Løs mutter på ene siden, hold igjen på den andre og bolten er løs. Så enkelt var det ikke. Dvs. mutteren ble løsnet og tatt av, men bolten satt godt fast. Svært godt fast. Men med tålmodighet og en lang ekstra bolt, ble bolten løsnet sakte men sikkert. Hammerslag for hammerslag.


Greg Bender brukte fem minutter med kona si til å ta ut selve motoren. Arvid altmuligmann påpekte at siden vi begge har noe reduserte rygger (uff, det også) burde vi ringe over til naboen for å be om hjelp til å løfte ut motoren. Som sagt, så gjort. Naboen kom umiddelbart og siden han hadde besøk av en kamerat ville kameraten også hjelpe til.
Med mange gode forslag som selvsagt endte med at vi gjorde eksakt som Gregory Bender foreslo, fjernet vi motoren fra ramma. Enkelt fortalt siden kardangen allerede var borte: Motoren ble ført framover til den kom klar av krysset i bakkant, jekken holdt den oppe, støttet av to velvoksne menn på begge sider. Deretter ble bakdelen, med girkassen fremdeles på vridd ut på høyre side og motoren ble tatt ut bakover.
Gregory Bender må ha en svært sterk kone for denne motoren er svinetung. Ikke mye plastikk, for å si det sånn.
Jeg vet ikke om han har det morsommere enn oss ved fjerningen av motoren. Humorfaktoren var uansett høy hos oss ved denne vellykkede operasjonen. Mange takk til naboen og kameraten.

Men det jeg vet er at han sannsynligvis har penere medhjelpere enn meg, men det får jeg altså leve med.



Dette ser ikke bra. Er hele bakhjulet i ferd med å bryte sammen? Hva om det ville brutt sammen under kjøring? Jeg ble faktisk sjokkert når jeg oppdaget dette. Rundt hele hjulet i ytterkant der spilene er festet, er det større eller mindre sprekker i selve godset. På den motsatt siden er det ikke noen synlige sprekker. Hvor skummelt er egentlig dette? Det vet jeg ikke, men et nytt bakhjul kom plutselig inn i budsjettet.


Til og med svart motor på rødt badehåndkle på en tralle er en flott kombinasjon mener nå jeg.
Her får motoren stå til den sendes til full overhaling.
Uttagning av motoren gikk altså også greit. Men motoren sammen med girkassen er svært tung å handtere. Pass på ryggen.
Det som ikke var bra her var kardangklokke og bakhjulsprekker. Kardangen hadde jeg en mistanke om, sprekkene kom som en ubehagelig overraskelse. Men hey, det er jo derfor vi driver med restaurering. Det kommer til å bli knall bra til slutt.
Koselige bilder og godt dokumentert demontering Hans Arne.
LikerLiker
Mange takk for hyggelig kommentar.
LikerLiker