Det har vært litt sommerstille i garasjen nå i sommer. Et aldeles sjeldent flott og varmt sommervær har oppmuntret til helt andre aktiviteter. Eller for å være helt ærlig nesten ingen aktiviteter overhodet.
Nok om det. Overskriften er litt misvisende. Ikke bare motoren, men også girkassen og kardangen ble sendt til overhaling. Slik så det ut tidligere i vår da delene ble hentet. Så selv om det har vært sommerstille i garasjen, så betyr det ikke at det ikke har vært noen framdrift i prosjektet i sommer.

Mannen som ble betrodd denne viktige oppgaven er Rolf Halvorsen. Jeg er helt sikker på at han kommer til å overgå alle mine villeste forventninger.

Litt trist, men..
Først ble alle delene høytrykkspylt. Det er ikke til å komme ifra at de ser litt molefonkne ut der de ligger avflasset og triste.


Hm. Enda tristere er dette synet. Men slapp helt av, bedre tider er i vente.
Mange nye deler
Mange nye deler er innkjøpt. Jeg har ikke den fulle detaljerte oversikten enda. Men, under hele prosessen har jeg fått oppdatert informasjon fra Rolf Halvorsen med informasjon om hva som enhver tid er utført, hvilke deler som må kjøpes inn og andre beslutninger som må tas fortløpende.

Ikke alle deler er skiftet fordi de er utslitt. Skiftemekanismen til girkassen er skiftet ut for å få en smidigere giring. Jeg håper nå at det blir en slutt på nedtramping av girpedalen ved giring og at bomgiring også er en saga blott. Rolf tipset om denne forbedringsmuligheten.
Guzzi og T-Ford har mye til felles?
Andre ting er mer kuriøse. Les hva Rolf Halvorsen sendte i en e-post til meg:
«Fant en grov mangel da aluminiumspluggen på veiva manglet. Dette har ført til manglende rådelagersmøring. Utrolig at du har kjørt med dette – men T-Forden hadde samme smøreprinsipp (splash-smøring).»
På telefon opplyste han senere at han anså det som et under at motoren ikke hadde gått sundt for lenge siden.
Men, sykkelen har faktisk kjørt med sånn smøring siden begynnelsen av 80-tallet, i nærmere 30 år. Av dette må vi slutte at T-Forden allerede tidlig hadde et framifrå smøringsprinsipp.
Men dersom du skulle lure, vi har gått bort i fra splash-smøringen nå.

Våtglassblåst
Motor og girkasse er nå ferdig våtglassblåst. Slik ser de ut nå. Arbeidet er utført av et firma på Kongsvinger.


Så langt ser dette veldig bra ut. Ikke bare er motoren, girkassen og kardangen overhalt og gjenoppstår som bedre enn nye. Også fordeler og startmotor får ett nytt liv. Nå gjenstår montering og polering.
Startmotorproblem
Bare et lite tips for deg med samme type sykkel og med problemer med startmotoren.
Dette var grunnen til jeg sleit en gang i blant. Se hva Rolf Halvorsen skriver:»Plastdekselet på innslaget er bestilt nytt da det gamle var årsaken(irr) til at du hadde problemer med å få startmotoren i gang.»
Snart klar til montering
Jeg regner med å få motoren i retur i løpet av august/september. Da håper jeg at rammen er ferdig lakkert og klar til å starte montering i.