Tidligere i vår var jeg så heldig og fikk være på besøk hos en ekte skjønnhet. Nå har skjønnheten blitt to. En rød og en grønn, V7 Sport 1972, står nå og glitrer om kapp. Mer stilfullt en dette blir det ikke.
Jack-Ivan Bråten kjøper og kjører en av verdens meste ikoniske motorsykler. Moto Guzzi V7 Sport 1972.
En av Lino Tonti absolutte høydepunkt og en av verdens mest etterspurte og beundrende motorsykkel har fått seg et hjem i Stavanger. Ikke bare en, men to V7 Sport deler nå samme garasje. Det er bare å gi seg ende over. En godtebutikk av de sjeldne er dette blitt. Ikke rart Jack-Ivan smiler om dagen.
Her er noen smakebiter fra den sist ankomne skjønnheten.





Forgassere og innsuget er lettere modifisert. Inntrykket gir en mer luftig følelse.
De fleste ligger sikkert merke til med en gang at gir-pedalen er plassert på venstre side. I utgangspunktet har alle V7 Sport produsert for det europeiske markedet gir-pedalen på høyre side.
V7 Sport ble produsert i 1972 og 1973. Den ble også solgt i 1974 i USA. Disse senere modellene i USA hadde også gir-pedalen på venstre side.
750S som kom i 1974, hadde gir-pedalen på venstre side. Som en liten avsporing, på min 850GT, 1973, er gir-pedalen på venstre side også.






Denne saltypen, kjent som «bum-stop» saddle i engelsktalende land, var originalt på noen USA modeller levert sent i 1973. Ellers var denne saltypen original på -74 750 S og på 750 S3 som kom året etter.
Men den passer også flott til denne sykkelen.

Denne rammetypen er som kjent konstruert av Lino Tonti. Her er en av detaljene han fant på. Bakre del av bakskjermen er hengslet slik at denne kan vippes opp. Hele ideen er for å gjøre skifting av bakhjul til en enklere affære.




Denne tanken er en helt nyprodusert ståltank.

Sykkelen er lakkert i originalfargen.






Jack-Ivan mener at det knapt er noe forskjell på bremsene på denne sykkelen og på den andre, den med doble skiver. Med det nye belegget på bremseskoene er trommelbremsene nå nesten fullt på høyde med skivebremser, dessuten ser det tøffere ut.

Begge disse syklene er restaurert av Rolf Halvorsen. Og begge er selvsagt da også kjøpt av Jack-Ivan Bråten. Heldiggrisen.
Syklene står ikke bare i garasjen til pynt. Nå i juni tok Jack-Ivan med seg broren, en transportbil, begge syklene og reiste en tur til Italia for å delta på det historiske Moto Giro d’Italia-løpet. Til sammen 1600 km ble tilbakelagt på seks dager. Noe sår i baken de første dagene, men en aldeles uforglemmelig opplevelse ifølge Guzzi-kjørerne.
Noen mindre tekniske problemer oppstod da kondensatorene streiket opptil flere ganger. Men alt i alt gikk turen fint, akkompagnert av klappsalver fra begeistrede italienske tilskuere.
Vil du les mer om den andre skjønnheten så klikk på, På besøk hos en ekte skjønnhet.

Rolf forteller at mesteparten av sykkelen kom i deler da han kjøpte den. Restaureringsarbeidet har gått over noe tid, noe er kjøpt nytt, noe er overhalet, alt er gjort med kjærlighet til sykkelen. Alt er ikke originalt, men duverden så vakkert.
Historikk:
I følge Statens vegvesen er dette kjøretøyet registrert første gang i Norge 30.05.2014. Det kom jo for så vidt ikke som noen bombe. Rolf Halvorsen opplyser at han kjøpte sykkelen delvis i deler fra TLM, Teo Lamers, Nederland, i 2002. Tidligere historie er ikke kjent. Restaurering av sykkelen startet i 2011 og altså ferdigstilt nå i vår. Eier er altså Jack-Ivan Bråten.