Et møysommelig arbeid ligger bak motoren slik den fremstår i dag. La oss se litt nærmere på hva som utført, hva som er nytt og hva som bare er pusset opp.

Helt demontert
Hele motoren ble først strippet helt ned. Alle slitedeler ble nøye vurdert, alle deler med tegn på slitasje ble bestilt nye. Det samme ble alle deler som det er naturlig å skifte når en nå engang har åpnet hele motoren.

Våtglassblåst
Motoren ble deretter sendt til våtglassblåsing. Hus og frontplate ble våtglassblåst, det samme ble sylindrene, sylindertopper og bunnplate.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å lakkere motorblokka svart, slik den har vært i mange år. Men, en motorblokk som fremstår på denne måten her, gjør seg svært godt om jeg selv må si det. Vi glemmer det svarte fra nå av.
Topper
Topper og ventilstyring ble også demontert og remontert. Skifte av ventilstyring, fresing av ventilseter er utført av Østlandske Motorverksted AS på Hamar. Jeg får opplyst derifra at ventilsetene er såpass harde, at jeg fra nå av kan kjøre blyfritt, slik andre siviliserte folk gjør. Farvel blytilsetning.

Stålsylindre
En pussing ting ble oppdaget når det gjelder sylindrene. Mine sylindre har faktisk stålforing, ikke crome-sylindre som disse syklene opprinnelig ble levert med. Kan det tenkes at motorhavariet jeg fortalte om i det første innlegget i denne bloggen, Min gamle Guzzi og jeg, ikke skyldes dårlig olje fra Titos Juguslavia, som jeg har trodd i alle disse årene, men rett og slett dårlige produksjonsløsninger fra fabrikken i Mandello del Lario? Dette må jeg komme til bunns i engang.
Så sylindrene er ikke skiftet, heller ikke stempelfjærer.
Diverse nye ting
Nytt brukt svinghjul er montert. Det gamle hadde litt for mange hakk i seg til å bli med videre på ferden. Alle papirpakninger, O-ringer og tetningsringer er nye.
Rådelagerholdere, heter det det mon tro, er også skiftet.

Ny korrekt montert plugg er montert i veivakslingen. I følge Halvorsen så var det et under at sykkelen overhodet fungerte slik den var satt sammen. Smøringen hadde mye til felles med salige Henrys T-Ford, men den fungerer faktisk også. Og undere skjer visst fra tid til annen også.
Skinnende deksler
Sylindertopp-deksler er polert og skinner så fint. Det er ingen stor hemmelighet at aukkurat det har jeg ønsket meg i mange år. Mange timer har jeg lagt ned med Autosol og knukking og gniing, men alltid har resultatet vært stort sett det samme, nedslående.

Generatorholder
Ny holder for generator er montert. Det må innrømmes en liten produksjonsfeil på den gamle måten generatoren var festet på. Med drivreim framme som strammes slik at generatoren hadde en tendens til å løfte seg i bakkant. I årene løp gjorde denne løftingen til gjengene i skruehullene etter hvert ble slitt, og hel stasen ble dratt litt ned i forkant. Resultatet ble dårlige fester bak, og en generator som gnaget sundt frontdeksel og sleit ned på blokkas fremre del. Men nå er alt fikset, bedre som ny. Nå gjelder det bare å få tak i en 700 watt generator, i stedet for den litt sløve 300 watt som er standard.

Starter
Starter er demontert og rengjort. Nye børster er satt inn og nye bushinger er montert i begge ender. Det er montert nytt plastdeksel på innslaget. Det kan oppstå irr på dette, som igjen kan medføre at sykkelen starter eller kanskje ikke starter. Spesielt hendig er ikke dette i for eksempel en ferjekø. Jeg snakker fra bitter erfaring. Og ok, denne ble svart da, men det skal faktisk være sånn.

Alle bolter og utvendige skruer er nye.

Utluftingen fra motoren er ikke ny. Bare lakkert huset. Derimot er alle slanger og fester av nyere dato.

Tenningsystem
Jeg vurderte lenge om det skulle monteres et nytt og fint elektronisk tenningssystem på sykkelen. Til slutt falt valget på fortsatt stifttenning. Litt nostalgi, og litt den har jo faktisk aldri sviktet hittil, bare forlangt litt pussing og TLC hver vår. ( og av og til litt utpå sommeren også).
Huset er våtglassblåst og kulepolert. Nytt drev mot kam-akslingen er montert. Nytt lager og nye stifter. Nytt toppdeksel med innmat er satt på. Og slarken ble betydelig mindre enn den har vært, kan jeg konstatere. Kondensatoren er den samme gamle.

Ny clutch
Alle deler i clutchen er ny. I tillegg er det nytt inngangsboss i girkassen, nå 4 mm mot tidligere 2 mm. Dette skal visstnok være en stor forbedring, uten at jeg helt vet hva det er.
Så langt, så godt
Så langt er jeg godt fornøyd med arbeidet som er gjort på motoren. Det gjenstår selvsagt å se om den starter også, men jeg har et godt håp om det også.
(TLC = tender, love and care. Eller på godt norsk, puss og stell.)