På besøk hos Moto Guzzi Krajka Telaio Rosso V7 Sport race replica.

I serien på besøk hos kan jeg virkelig presentere en godbit, nemlig en Moto Guzzi Krajka Telaio Rosso V7 Sport race replica. En sjeldenhet og garantert den eneste av sitt slag i Norge.

Av og til under arbeidet med denne bloggen får jeg følelse av å oppleve og føle nærheten av noe stort og viktig. Journalister med flere lesere enn meg kaller det et scoop. Jeg kaller det opplevelser med Guzzi.

Bor nå på Gjøvik.

Denne helt spesielle sykkelen bor nå høyt og fritt sammen med sin grønnkledde kollega standard V7 Sport på Gjøvik. Eier er V7 Sport spesialist Rolf Halvorsen.

Kjøpt i Paris

Han forteller at han fant denne sykkelen i Paris sånn cirka rundt år 2000. Etter noen forhandlingsrunder og ett ukjent antall euro havnet så sykkelen mot alle odds på Gjøvik.

Riktig betegnelse ifølge Halvorsen er V7 Sport Teliao Rosso 1972. Teliao Rosso betyr rød ramme, men denne ramma er vitterlig svart. Men flott for det.

 

Hente motor 11.10.2014 072
Moto Guzzi Krajka Telaio Rosso V7 Sport race replica

Tøft navn, forklaring kommer senere.

Hente motor 11.10.2014 073
Tøffeste gutten i klassen.
Hente motor 11.10.2014 075
Bygget for fart-med franske lykter.
Hente motor 11.10.2014 076
Slank og hurtig.

Ekte LeMans

Halvorsen forteller at denne sykkelen er en av 150 stykker som Guzzifabrikken laget for hånd. Akkurat denne sykkelen har nummer 127. Kjennetegn på motoren er blant annet at de er støpt i sandform, som gir en noe mer ru overflata enn standard V7 Sport. For å delta i LeMans -løpet måtte syklene være laget i minst 150 eksemplarer for å få lov til å delta. Og delta, det har denne sykkelen gjort flere ganger. Så den kan smykke seg med tittelen LeMans-deltager på ordentlig.

Hente motor 11.10.2014 078
Bygget av Chaplain moto, Paris
Hente motor 11.10.2014 080
Ekstra speil er påsatt i nyere tid.
Hente motor 11.10.2014 081
1 og 1/2 sal. Passer perfekt.
Hente motor 11.10.2014 086
Nærbilde av sal.
Hente motor 11.10.2014 083
Venstre side

Noe modifisert motor

Rolf forteller videre at motoren er noe modifisert. Den er bygget om til 850 ccm, noe hvassere kam etc. Hestekrefter er ukjent, men jeg tror den går styggfort. Han forteller at sykkelen er gått over, slitedeler etc. er skiftet, men ellers er sykkelen helt original.

Hente motor 11.10.2014 087
Helt original.

Lakkering på tank er original.

Hente motor 11.10.2014 085
Lafranconi Competizione garanterer gromlåt.

Hente motor 11.10.2014 079

Hente motor 11.10.2014 084

Med norske skilt.
Med norske skilt.
Høyre side bak.
Høyre side bak.
Rød lakkering og svart ramme.
Rød lakkering og svart ramme.
36 Dell'Orto forgassere
Høyre innsug
Merket Chaplain
Merket Chaplain
Sett fra høyre side.
Sett fra høyre side.
Dashbord.
Dashbord.
Opprinnelig lakk.
Opprinnelig lakk.
Nærbilde av kåpe.
Nærbilde av kåpe.

Nyter sitt otium

Halvorsen forteller at det ikke blir så mange og lange turer på denne sjeldne sykkelen. Ikke fordi den er sjelden, men fordi han rett og slett er for stor og derfor ikke sitter godt på den. Denne sykkelen er bygd for fart og ikke for koseturer i nabolaget. Men en tur eller to blir det nå hvert år, likevel. Så den blir for det meste stående stille, men i topp stand og klar til aksjon når som helst.

Historikk

Sykkelen er første gang registrert i Norge 25.09.2009 under betegnelsen Moto Guzzi V7 Sport. Oppgitt farge er rød. Ingen stor bombe det akkurat.

Nærmere undersøkelse av bakgrunnshistorien

Men bevæpnet med rammenummer og ønske om mulig mer informasjon om den tidlige historien til denne sykkelen, la jeg ut et spørsmål om akkurat det på nerdenes superside på Facebook, Cilindri Italiani – Moto Guzzi V7 Club Italia.

En time senere hadde jeg alle svarene jeg kunne ønske meg. Og en god del spørsmål.

Rødrammene Telaio Rosso har rammenummer fra VK 11111 til VK 11261.

Rammenummeret  vårt ligger vel innenfor den serien som ble produsert med rød ramme, så tilnavnet Telaio Rosso er for så vidt riktig. Men hvorfor i huleste ha en svart ramme da ? Det kan bare forklares med Guzzi-logikk, så jeg må la det fare.

Men resten er interessant nok: Sykkelen er solgt ny i Krajkas Guzzi shop i Paris i 1972.

Opprinnelig farge var burgunderød og svart ramme. Yes. I følge den første og eneste eieren er sykkelen aldri blitt omlakkert. Fortsatt ifølge disse nye opplysningene er dette nr 117 av Telaio Rosso, rødrammene, som er håndbygget av racer-avdelingen i Guzzi-fabrikken. Sykkelen ble videre ombygget til racing av Christian Chaplain, du vet han med alle klistremerkene, ansatt hos Krajka. En del ombyggninger ble foretatt, bla. til 40 mm Dell Orto forgassere. Kompresjonen ble høynet drastisk. Så sterk ble kompresjonen at sykkelen måtte dyttes i gang på andre gir, samtidig som man kjørte starteren for fullt.  Sykkelen var litt av en fartsdemon, ifølge eieren. Om den vant noe vites ikke.

Etter 18000 km og ni år med racing ble sykkelen parkert. Slik stod den mer eller mindre urørt frem til 2004 da den ble solgt. Til Rolf Halvorsen fra Gjøvik, Norvege. Og sykkelen har fremdeles en kilometerstand på bare 20 800.

Og tror du meg ikke så kan du lese historien selv her.

 

 

8 kommentarer om “På besøk hos Moto Guzzi Krajka Telaio Rosso V7 Sport race replica.

  1. Bonjour, je suis Christian Chaplain et c’est moi qui ai préparé cette moto pour Monsieur Rapanakis
    Je crois en 1971 ou 1972?..J’ai maintenant 68 ans et je prépare toujours des motos de course.Mon entreprise se nome CFC (christian et Franck Chaplain), en effet je travvaille avec mon fils franck.Je suis à votre disposition pour vous adresser si vous le souhaitez tous les details sur cette moto dont je me souviens parfaitement.
    Sarl CFC 18 rue de la mairie 28700 le Gué de Longroi .FRANCE.

    Liker

    1. Fantastisk. Det er flott at du har funnet frem til bloggen min om denne spesielle motorsykkelen. En motorsykkel som du bygget tidlig på syttitallet. Jeg skal ta kontakt med eieren og videreformidle dette.

      Liker

    2. Hello. I am the owner of this bike – and I would like to come in contact With you. Can you send me a mail in English? (rolf.halvorsen@mail.com)

      Liker

      1. Votre adresse mail n’est pas correcte.Impossible de vous envoyer un message!!
        C.Chaplain

        Liker

  2. J’ai envoyé un mail au propriétaire de la moto.Nous pourrons converser pas facilement.C.Chaplain.

    Liker

      1. J’ai essayé différentes méthodes, en espérant vous joindre bientôt.
        Christian Chaplain.

        Liker

  3. J’ai envoyé un mail au propriétaire de la moto.Nous pourrons converser plus facilement.C.Chaplain.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s