Forgassere

Forgasserne er nå montert.

Sammen med motoren, girkassen og kardangen fikk forgasserne seg en tur til Rolf Halvorsen. Han etterså og justerte de etter aller kunstens regler.

Wire

Ny wirer fulgte med da forgasserne ble returnert. Både gasswire og wire til choke. Choke-wiren monteres nå, gasswirene litt etter litt.

Choke,1 til 2.
Choke,1 til 2.

 

Betegnelse og betydning av forgasseren

Forgassere på min sykkel er av typen Dell’Orto VHB 29 CD/CS. Angitt i delekatalogen.

La oss se litt nærmere på dette.

Dell’Orto er et italiensk firma, stiftet 1933 og spesialisert seg på forgassere. Ikke så rart da at de sitter på Guzzien.

VHB høres ganske mystisk ut. La oss forske litt i dette. Nedenfor er angitt Dell’Orto egen forklaring på originalspråket:

V = indica il tipo di saracinesca, in questo caso a “valvola” piatta (P sta per pistone ossia valvola cilindrica);

H= funzionamento per effetto venturi ed impiego motociclistico (H sta per “horizontal”);

B = applicazioni generali; 26 = diametro condotto; B= indica il range del diametro da 20mm a 26mm (mentre la A va da 27mm a 30mm).

D = sta per destro, ossia le viti di regolazione del minimo e della miscela stanno a destra.

Dette sier Google oversetter:

V = indikerer type sluseventil, i dette tilfellet en «ventil» flat (P er stempelet dvs. sylindrisk ventil);

H = operasjon for Venturi effekt og bruke motorsykkel (H står for «horisontal»);

B = generelle programmer; 26 = diameter pipe; B = indikerer rekke diametre fra 20 mm til 26 mm (mens A varierer fra 27 mm til 30 mm).

D = står for rett, dvs. justeringsskruene for minimum og i blandingen er til høyre.

Det betyr vel at VHB betyr noe sånt som sluseventil på motorsykkel med diameter på 29 millimeter.

CD og CS finner jeg ikke noen god forklaring på. Og når alt annet svikter så får vi bruke sunn fornuft. Innsug og forgasser på venstre side er merket med en S. Tilsvarende på høyre side er en D.

Litt italienskundervisning. Venstre på italiensk = Sinistra, høyre = Destra.

Nå begynner det å ligne noe. Altså venstre forgasser og venstre innsug, begge merket S, monteres på venstre side. Tilsvarende på høyre vil da være merket D.

C må jeg bare tippe litt, men det er nærliggende å tro at C står for carburatore, altså forgasser.

Så vips, var det hele litt klarere. Forøvrig er jeg usikker på om det er mulig å montere dette feil. Justeringsskruer må nødvendigvis stå slik at de er mulig og justere, altså ut mot verden.

Når jeg tenker meg om er alt mulig å feilmontere, så påstanden blir delvis trukket tilbake.

Slik så forgasserne ut opprinnelig.

Opprinnelig, høyre side.
Opprinnelig, høyre side.
Venstre side.
Venstre side.
Innsug venstre side.
Innsug venstre side.

Mere pussing

Begge forgasserne ble montert på relativt lett. Men jeg var ikke helt fornøyd med utseendet. Riktignok er all gammel maling fjernet og overflaten ser helt grei ut. Men, overflaten holder ikke samme finish som resten og står i direkte kontrast til ventildekslene.

En gammel venn.
En gammel venn.

Her måtte noe gjøres og pusseutstyret ble mobilisert. Forgasserene og innsugene ble demontert og ble underkastet ny pussebehandling.

Pussing pågår.
Pussing pågår.
Ferdig pusset.
Ferdig pusset. D på innsuget kan skimtes.
Bensin-inntaket.
Bensin-inntaket.
Etter.
Trykk på bilde og forstørr. D på både innsug og forgasser.
S på innsug, Sinistra/venstre.
S på innsug, Sinistra/venstre.
Etter.
Etter.

Det tar bare et par kvelder å gjøre dette. Tilfredstillelsen over at man blir fornøyd selv er ganske behagelig. Ikke noe høyglanspolering her, bare god gammeldags pussing og polering.

Nå, la oss fortsette med resten.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s