Ved demonteringen synest jeg det var ganske lett å fjerne bremseskoene. Jeg saget bare over fjærene som holdt bremseskoene sammen, med en baufil. No problem.
Etter vel utført shopping sitter jeg nå igjen med to par sett med helt nye bremsesko.
Rear og front som det heter, sammen med komplett nye fjærer både foran og bak.
Spørsmålet som fort dukket opp nå var selvsagt hvordan bremseskoene skulle monteres på en noenlunde profesjonell måte.
Da er selvsagt Gregory Bender med sin superdetaljerte blogg Thisoldtractor god å ha.Trodde jeg. Under tittelen «Brake shoe spreader tool» var følgende forslag beskrevet i bilder.



Ingen av disse forslagene tente umiddelbart gnisten hos meg. Det første var et flott verktøy som kanskje kunne forsvares dersom en hadde en større produksjon av bremsesko som skulle monteres på gang.
2″x4″ løsningen så en smule desperat ut. Igjen stod løsningen med justering av bremseskoene med et justeringsverktøy.
Spørsmålet ble da ganske enkelt. Er garasjen oppsatt med den type verktøy? Eventuelt noe som lignet, eller hadde samme funksjon?
Spørsmålet ble videresendt til Arvid altmuligmann på chatten en kveld. Dagen etter ble spørsmålet stilt i plenum. Svaret kom etter cirka to sekunder. Kan vi bruke dette, tro?
Og dette var dette:

Hele monteringen gikk egentlig forbasket lett. Med noen trebiter som avstandsholdere var hele monteringssettet klart.
Fjærene ble montert først i hver sin bremsesko. Deretter ble avstandsholderene, egentlig noen trebiter som lå på gulvet, satt på plass og bremsestempelverktøyet ble rett og slett bare skrudd opp. Skruingen gjorde at bremseskoene beveget seg fra hverandre. Hele hemmeligheten består da i å skrue opp slik at bremseskoene smetter nedpå og inn i sporene der de skal sitte.

Deretter er det bare å skrue andre vegen til alt løsner. Fjern så alt sammen og resultatet blir slik.

Gjenta det hele med bakhjulet også. Hele prosessen tok mindre en en times tid, inkludert leting etter trebiter. Og skal jeg være helt ærlig, så synest jeg at min måte var ganske enkel og grei.

Det eneste som kan sies å skape en smule dramatikk var da den ene skoen ikke ville helt på plass med en gang. Vi måtte file ned godset littegrann, eller tilpasses på stedet som det heter i konsulentverdenen. Det kunne vært lett unngått ved å måle før monteringen, så kunne skoen vært pusset ned før, f.eks. ved bruk av smergelskive.


I liked your use of the brake piston tool. So I stole the idea! It works well. https://racingrhino.wordpress.com/2015/05/08/fitted-for-new-shoes-8-may-2015/
LikerLiker
Glad I can help.
LikerLiker