Moto Guzzi California II Convert – en historie for seg.

En kveld tikket det inn denne meldingen i meldingsboksen min: ciao io ho VT 30002. 

De av oss som har litt sære interesser og er opptatt av italienske motorsykler fra Mandello del Lario, for oss ringer det en bjelle momentant når et slikt nummer dukker opp. Intet mindre enn et rammenummer fra en eldre Guzzi.

Jeg har selvt et slikt nummer på en av syklene mine, VT 30005. Moto Guzzi California II, 1986, med converter/automatgirkasse.

Tidligere har jeg sjekket flere sider som listet opp rammenummer til gamle Moto Guzzier. Alltid med samme resultat. Rammenummer VT 30005 finnes ikke på noen California II modell av noe slag.

Jeg sendte tidligere  en offisiell forspørsel til Guzzi-fabrikken, men jeg hørte aldri noe derifra heller.

Sykkelen finnes kanskje ikke, se selv:

VT 11111
VT 20479
California II 944 cc (1981 – 1987)
VT 24596 VT … Mille GT(fortsættelse)
VT 32542 VT … California III (fortsættelse)

Verken fra denne listen:

http://www.strunge.net/guzzi/teknik/frame-no/index.php

eller fra den nederlandske Moto Guzzi klubben sin liste.

https://www.mgcn.nl/database/mg-framenummers

Da er det slettes ikke så enkelt.

Før altså ciao io ho VT 30002 som betyr hei jeg har VT 30002 dumpet ned i mailboksen min.

Avsender har altså også et rammenummer som heller ikke eksisterer på de offisielle listene.

Dette var interessante saker. Bare to produksjonnummer skilte syklene våre. Gøy og artig på en gang.

Nye opplysninger om California II Convert

Avsender var Alberto Einsteing. Han hadde en hel del interessante opplysninger å komme med.

Guzzifabrikken produserte i alt tjueto motorsykler av typen California II med converter. Tyve stykker ble sendt til den italienske presidenten slik at han hadde standsmessig eskorte når han var ute og kjørte.

Disse syklene ble kjørt av en eliteavdelig innenfor Carabinieri,  italiensk militær styrke, militærpoliti, de såkalte Corazzieri som tjenestegjør som sikkerhetsvakter/eskorte for den italienske presidenten. Ikke noe knussel der i gården.

Krav for å bli en cuirassier er en høyde på minst 190 cm og velproposjonert. Da er vi inne på tidligere  gammel militærhistorie hvor store menn i dyre rustninger plassert på store hester var noe å slå i bordet med. Og å imponere fienden med. Se her for ytterlige fakta om cuirassier.

Dagens  cuirassier i Italia nøyer seg med å kjøre  motorsykkel og å ta seg flott ut både på motorsykkel og til hest. Se bare her fra Basel Tattoo.

I følge vår italienske venn hadde disse syklene serienummer fra VT 30001  til VT30022. Hans sykkel har altså nummer VT 30002. Min har som nevnt nummer VT 30005.

Bilder av Carabinieri Corazzieri sykler.

Og her har vi en i levende live:

 

Les her hva man mente om denne sykkelen.

Roadtest Moto Guzzi V1000 Convert.

Og alt som vi vet endte i en praktfiasko.

850 GT var først

De aller første testene med en automatkasse ble gjort på en lett ombygd 850 GT. En -72 modell fikk montert skivebremse og en flunkende ny automatkasse fra Sachs.

Dette er nesten revolusjonerende nyheter som her kommer frem i lyset.

https://sites.google.com/site/motoguzzicaliforniaiiconvert/google86b5d7a3001485b4html/foto/le-origini-il-prototipo

Det står her at testen både foregikk i Mandello Del Lario og USA. Importøren arbeidet hardt for at LAPD i Los Angeles skulle velge Guzzi. Kanskje det er to prototyper som ble testet? Hvor er disse i dag?

Her er flere detaljer om Carabinieri Corazzieri -syklene:

https://sites.google.com/site/motoguzzicaliforniaiiconvert/

Sivile sykler

Da gjenstår det to sykler. To sivile sykler ble produsert og tyve politi/militærsykler. Man kan skille sivile sykler fra de militære ved å sjekke fremre veltebøyle. Er det hull i veltebøylen er det laget plass til sirenen, er veltebøylen hel er det en sivil sykkel.

Hollendersporet

Min sykkel California II, svart, 1986 med nummer VT 30005 ble kjøpt i mai 2016. Selger var Pabe Sipkema, ekte frislender,  innvandret til Norge og returnert senere til Nederland. Sykkelen ble importert av han i mai 2010 til Norge fra Nederland. Oppgitt km ved import var 116 815 km.

Pabe Sipkema kjøpte sykkelen i 1991. Fra vår italienske venn får jeg opplyst at den nederlandske importøren ville ha en automatgiret sykkel for en av sine kunder. Sykkelen ble utstyrt med handicaputstyr og satt på en sidevogn.

Her er ett bilde som jeg fikk med ved kjøpet som viser akkurat dette på min sykkel. Hvem som importerte og hvem som eide sykkelen fra 1986 vet jeg ikke, men jeg har sendt ut noen forespørsler som jeg håper å få svar på.

Med sidevogn og handicaputstyrt.

USA-sporet.

Tidligere har jeg fått opplyst at det ble solgt to California II med converter i Nederland. En svart og en hvit. Ting kan tyde på at dette ikke stemmer.

Det viser seg at det eksisterer en  California II med automat i USA. Nærmere bestemt i Illinois. Der bor i hvertfall eieren Bill Roseman.

Han kan opplyse at sykkelen er hvit og at den står på lager. Foreldrene hans var Moto Guzzi forhandlere og at de solgte flere Californa II en gang i tiden.

Faren valgte å beholde denne sykkelen og hadde den som privatsykkel til han døde. Sønnen sier at det var simpelthen fordi det var yndlingsykkelen hans.

Jeg håper etterhvert å bringe mer informasjon om denne sykkelen. Kanskje til og med noen bilder.

En del av utviklingen

Uansett er disse ekstraordinære syklene en del av mc-historien. I dag er automat vanlig på scootere, men en gang var dette teknologi helt i ypperste klasse og uprøvd mark. Honda prøvde seg også med en CB 750 Hondamatic og en 400 også uten nevneverdig hell.

Det var bare tiden som var feil.

Staselig sykkel synes jeg.

 

Tidligere innlegg

Her er det som jeg har skrevet om sykkelen tidligere:

https://mingamleguzziogjeg.com/2016/05/13/hvor-mange/

https://mingamleguzziogjeg.com/2016/05/29/min-nye-california-ii-converter/

https://mingamleguzziogjeg.com/2016/10/15/aret-i-ar-2016-ny-sykkel-pa-plass/

Etterskrift:

Noen faktiske feil er rettet opp i bloggen. California II er modellen som kommer etter 1000 Convert.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s