Moto Guzzi California II sidevognssykkel – forbedringer på gang

Erkjennelsen har i grunnen vært lett. Skal jeg få større utbytte av sidevognsykkelen må noe gjøres. Å kjøre den ble rett og slett for tungt, for slitsomt.

En forventningsfull passasjer

Etter innleggene om sidevognskjøring her på bloggen, har jeg fått mange gode råd. Et av rådene som går igjen er at jeg burde sette på en ordentlig sidevognsgaffel foran. Sykkelen ville dermed få helt nye kjøreegenskaper, mer lettkjørt og smidig.

Flott ekvipasje. Moto Guzzi California II med Watsonian sidevogn

EML-gaffel

Sommeren 2018 fikk jeg en telefon fra Eystein T. Folland fra Kristiansund.

-Var jeg interessert i en EML framgaffel ? Han hadde tydeligvis lest mine historier om sidevognskjøring og syns vel litt synd på meg. Han hadde gått til innkjøp av en noe sliten California II med Watsonian sidevogn og EML-gaffel. Californiaen hadde stått i et skur og vansmektet i en lengre periode.

Noe sliten gaffel, EML

-Javisst, sa jeg. Det er jeg. I grunnen.  Men, min daglige form innbød ikke til noe videre diskusjon rundt dette da. Se bloggen Sesongen som forsvant så forstår du hvorfor. Stikkord er sykdom.

Etter julen og nyttår 2019 fikk jeg en ny telefon. Sykkelen var nå  skrudd i deler og lagt i kasser, sidevogna var solgt og gaffelen var blitt overhalt.

-Javisst sa jeg, jeg kjøper den fremdeles. Gaffelen er av typen 300DX 15` EML-felg. Den er blitt utstyrt med helt nye skiver, nytt hjullager og et helt nytt dekk. Calipperene er blitt overhalt og nye bremseklosser er blitt innkjøpt.

Felg og gaffel er blitt lakkert og ser bra ut etterhvert.

-Ok, sa Eystein. Da får jeg sette alt sammen og så snakkes vi.

EML før montering

Fjorten dager senere ringer telefonen igjen.

-Nesten i mål, men støtdempere passer ikke, sier Eystein nå. Skal jeg bestille noen nye?

Montere sykkel og gaffel

Jeg sa at jeg trodde ikke det. Derimot har jeg en plan om å involvere Torbjørn Eggebø fra øyene nord for Stavanger. Han kan mye om sidevogner og jeg tror det er lurt at han er involvert så mye i oppbyggingen av ekvipasjen som mulig. I grunnen bare ett problem gjenstod i så måte.

Jeg måtte jo spørre han først om det passet. Kanskje han var på langtidsferie i Syden? Hvem vet hva pensjonister finner på i våre dager.

-Ja, sa Torbjørn. Det kan jeg gjøre, svarte han på min forespørsel. Husk å få med styredemper, fortsatte han entusiastisk. Og hva med bakhjulet? Er det av EML fabrikat? Sjekk, sa han og kjøp om det er EML. Da blir balansen i sykkelen mye bedre. Og jeg vet hva slags støtdempere du skal ha også.

EML gaffel

 

EML gaffel

Logistikk over avstander

Så nå har jeg en EML-gaffel i deler, lokalisert i Kristiansund. En entusiastisk mekaniker som holder hus på Rennesøy, og en sykkel som overvintrer i garasjen på Rygge. For de som ikke er helt stø i geografien, kjøretid fra Stavanger til Rygge er ca 8 timer, kjøretid til Kristiansund er ca 14 timer fra Stavanger.

Da gjelder det bare at ressursene finner hverandre som det heter i dag.

 

Andre innlegg som er relatert til dette:

https://mingamleguzziogjeg.com/2017/07/07/forste-kjoretur-med-sidevogn/

https://mingamleguzziogjeg.com/2017/10/14/pa-langtur-med-sidevogn/

Alle foto av EML-gaffel: Eystein T. Folland

Siste nytt: Gaffelen er nå ankommet Stavanger.

3 kommentarer om “Moto Guzzi California II sidevognssykkel – forbedringer på gang

  1. Hei. Hvor fikk du tak i nye bremseskiver. Jeg finner ikke ut noe. Har samme gaffel og felg selv.
    mvh Roger Eltvik

    Liker

    1. Jeg kjøpte gaffelen komplett med nye bremseskiver og dekk. Ta kontakt med selgeren, Eystein T. Folland, kanskje han kan hjelpe deg med noen kontakter. Forøvrig er jeg fremdeles på jakt etter 15 tommers bakhjul.

      Liker

Legg igjen en kommentar