Vegen til Grip – og tilbake igjen. Del III

Dette er tredje og siste del om turen til Grip og Grip stavkirke. Del I og del II er publisert tidligere.

Tips. Trykk på bildene for større utgaver.

Dag 5

En god og velsmakende frokost startet dagen på Hustadvika Gjestegård. I dag hadde vi mye bedre tid og vi hadde en herlig lat og avslappende morgen.

Dagen i dag skulle være nærmest en orgie i klisjeer og turistattraksjoner. Trollstigen og vegen dit sto for døren.

Og det gikk jo fint på alle måter. Ikke så mye å fortelle som ikke er fortalt om denne vegen tidligere av mange andre.

Alle kjente superlativer kan tas i bruk. Det er en grunn for at Trollstigen er så kjent.

På toppen har de fått laget et flott anlegg med hus, stier og utsiktpunkter. Det er bare å planlegge en tur hit.

Gudbrandsjuvet

En liten kjøretur unna så kommer vi til Gudbrandsjuvet i Valldal. Litt mindre kjent, men et fint sted for det. Eller fint og fint, elva har skåret seg loddrett ned i fjellgrunnen og danner stupbratte vegger opp. På det meste er høyden bortimot 20 meter med vegger og råk i juvet. Med beste hilsen fra istiden.

Lett å parkere, lett å komme til. Fin plass for en stopp.

Valldal – Ferske rundstykker

En liten stopp og lunsj i Valldal sentrum eller mer korrekt, på konditoriet som ligger like ved vegen i sentrum. Sylteormen bakeri i Valldal er et godt stopp for motorsyklister.

Der satt det noen pensjonister av begge kjønn og hadde en trivelig ettermiddag på fortausrestauranten. De lovet alle høytidelig og med en smittende latter å passe på sykkelen min, mens jeg var inne og handlet bakervarer. Dette skulle nok gå bra mente de.

Det viste seg at en av de gamle ikke var så gammel likevel. I hvert fall ikke for gammel for motorsykkelkjøring. Hun kjørte Yamaha Dragstar 650 og hadde vært på treff uken før. Motorsykkel var bare helt topp, mente hun, selv om det hadde regnet hele tiden på treffet.

Overnatting i Hornindal

Dagens etappe var en av den korteste målt i antall kilometer. Av den enkle grunn at alle hoteller var fulle og hadde ingen ledige rom der vi ønsket å overnatte.

Turen endte til slutt på Havila hotell innerst i Hornindalsvatnet.

Naturskjønn plass dette også.

Sykkelen måtte parkeres ved inngangen og ikke langt fra vegen. Liker jo aldri det må vite.

Rommet bar preg av fordums storhet. Nå var det mindre belegg og ikke så gode tider virket det som.

Men vestvendt og med en nydelig utsikt over Hornindalsvatnet. Europas dypeste innsjø med dybder ned mot 514 meter. Og selvsagt med egen sjøorm.

Kokker ser det ikke ut som alle hoteller har lenger. I hvert fall var det ingen kokk på dette hotellet. Vi ble anbefalt pizzautsalget litt opp i gata for å få oss noe middag/kveldsmat litt senere.

Min anbefaling, ligg unna pizzaen. Liten og vond, ikke noe å anbefale videre. Men hvilke andre alternativ som finnes der vet jeg ikke.

Fakta

Dato 10. august

Kilometer: 218 km

Ferje: Sølsnes – Åfarnes kr 41,-, Liabygda – Stranda kr 38,-

Overnatting: Havila Hotel Raftevold, Hornindal, dobbeltrom med frokost kr 1 349,-

Severdigheter: Trollstigen, Gudbrandsjuvet

Dag 6

Det hotellet manglet i middagsservering om kvelden tok de til fulle tilbake til frokosten. Dette var rett og slett en god gammeldags hotell-frokost med alt det usunne du kan tenke deg. Pølser, bacon og egg i alle fasonger. Knall godt og nesten uten dårlig samvittighet ble dette konsumert.

Turen gikk videre.

Langs naturskjønne Lom og til Olden. Guzzien brummer seg behagelig fremover.

– Her har jeg jo vært hundrevis av ganger før, sa reisefølget.

-Men det er jo noe helt annet på motorsykkel. Så flott, så nært liksom.

Og det er vi jo enige i. Alle som kjører motorsykkel vet jo dette. I hvert fall vi som kjører litt mer sedat. Sikkert alle andre også.

Fremdeles vakkert og flott. Opp Utviksbakkene i Sogn koser sykkelen seg. Lange og slakke svinger. Deilig følelse på sånne veger.

Siste del

Videre siste del av reisen nå. Til Sogndal og lunsj.

Til Kaupanger og ferja og så til Lærdal. En rask stopp ved Borgund stavkirke. Kommer nok tilbake der engang og med bedre tid for å studere stavkirka nærmere.

Borgund stavkirke

Hemsedalsfjellet går i hundre og vel så det. I overført betydning selvsagt.

Lettkjørt og nesten uten trafikk.

Stopp med middag og hvile på Gol. Varm dag, fin dag.

Siste del av turen. Mye roligere natur i Hallingdal. Her har jeg kjørt mange ganger før.

Eneste stopp er Flå og vanningspause. Ved Vik gjestgiveri begynner reisefølger å ymte frempå om vond rygg og kanskje overnatting.

Men vi er nesten fremme nå. Bare noen mil på motorveg gjenstår før vi svinger inn på gårdsplassen. Hjemme.

Turens lengste distanse, litt småsurt reisefølge som måtte hjelpes av med støvlene. Geipen hang litt. Vondt både her og der.

Humøret kom seg betraktelig etter litt mat og en god kopp kaffe. Og litt sjokolade, selvsagt.

Sykkelen & utstyret

Guzzien gikk problemfritt hele vegen. Antall kilometer totalt ble 1703 km. 

Corbin-salen er helt topp på lange turer. Korte også for den del. Kan nok kjøre enda flere mil enn vi gjorde om dagen. Det skal ikke stå på salen for å si det sånn.

Lafranconi competizione eksospotter lager en tøff rumlelyd som vanlig. Dessverre er den i tøffeste laget med åpen hjelm og med kjøring hver eneste dag. Jeg tenker at jeg vil sette på originalpottene igjen. Mindre lyd, men nok mye mer behagelig på tur.

Ellers merker jeg at utstyret mitt kanskje ikke er helt egnet til denne typen kjøring. Må nok over på tekstiljakke igjen. Skinnjakken kan bli i klammeste laget.

Sykkelen med to på, med full oppakning og krappe hårnålsvinger mange steder er ikke gunstig. I noen av de krappeste hårnålssvingene gikk det svært langsomt. Det kunne av og til bli litt ubehagelig med møtende bobiler midt i svingen. Liksom litt begrensende kjøreegenskaper på akkurat på denne type veger.

Monterte varmeholker ble ikke benyttet noen gang på turen. Deilig og varmt vær nesten hele tiden.

Kanskje en ny i garasjen..

Drømte litt om en helt moderne sykkel, med ABS og innstillinger av alle slag under deler av kjøringen. Guzzien er tross alt nesten 25 år gammel nå og alderen kan merkes. Kan jo snart regnes som veteran.

Kanskje jeg må gjøre alvor av denne tanken? En Moto Guzzi California 1400 hadde passet rett inn i garasjen og til mitt bruksområde.

Men turen på den gamle Moto Guzzi California EV 1100 var helt fantastisk og frister absolutt til gjentakelse.

Fullt turutstyr

Fakta

Dato: 11. aug.

Kilometer: 587 km

Ferje: Mannheller ferjekai – Fodnes, ikke mottatt faktura.

Overnatting: Egen seng med tilhørende renter og avdrag.

Severdigheter: Vakker natur i Lom og Olden, Borgund stavkirke

Kartutsnitt dag 5 og 6

Alle foto: Sølvi Røsvik og Hans Arne Økland

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s