En god start på resten

Høsten 2020.

Første prøvetur med nytt universalledd er gjennomført. Funksjonstesten på alle andre mekaniske ting er i boks. Kun mindre feil oppdaget. Ingen oljelampe, litt lite virkningsgrad i noen av blinklysene.

Alt i alt så er sykkelen i god mekanisk stand, men den har ikke på noen måte utseendet med seg.

Litt polering gjør under verker

Tanken så falmet og litt nedslitt ut. Trodde jeg. Men neida, noe polering og stell så skinte til min overraskelse og litt glede, tanken igjen.

Samme med sidedekslene. Litt polering og stell så så alt mye bedre ut.

Jeg tok en beslutning om videre fremgangsmåte. Total restaurering har jeg gjort før. Det er kostbart, men veldig moro underveis og etterpå.

Litt andre tanker har jeg når det gjelder Converten. Mindre oppussing og oppshining hadde jeg tenkt at var passe. Man må være litt forsiktig når man driver med det her. Det er lett å la seg oppsluke av en liten ting, gjøre den bra og fin. Så må alt det andre rundt opp på samme nivå. Og slik går nå dagan. Det kan lett bli litt i overkant mye.

Så en beslutning ble tatt for gjennomføringen. Kun frem del av sykkelen skulle jeg konsentrere meg om nå. Dashbord, vindskjerm, framgaffel, bremser og hjul. Det gjelder å avgrense som det heter.

Starte på toppen

Da var det i grunnen bare å starte. Vindskjermen, ødelagt sådan, ble demontert. Fester ble lagt til side for oppussing.

Lykt ble demontert. Reflektoren så bra ut, den skal jeg ikke gjøre noe med. Selve lyktehuset derimot ble pusset ned og lakkert.

Styret var selvsagt litt rusten som alt annet. Ble demontert og polert og pusset på.

Styret trenger også stell

Dashbordhuset av gummi eller plast om du vil, ble demontert. Det går et slag jåleband av noe som skal forestille sølv eller krom i et spor i øvre del i plasten. Det er tynt, skadet og ødelagt. Noe nytt må til her.

Det var også en sprekk i gummien ved et av instrumentfestet. Lynlim fikset saken. Selve gummien ble vasket og satt inn med Ovatrol Glansfornyer. Ble seende veldig bra ut.

Før behandling

Demonteringen fortsatte.

Holderne av metall til dashbordet var rustne og stygge. Alle ble demontert, pusset ned og lakkert. Høres raskt ut, men det er en pirkete jobb. Alt i svart.

På tide med behandling
Ganske grisete

Styrekrona ble også pusset ned. Gammel lakk ble fjernet. Brukte Biltemas malingsfjerner til dette. Fungerte bra etter forholdene.

Snart klar for behandling

Alt ble så lakkert i en vakker svart farge, Bengalack.

Oppfrisking av elektriske koblinger.

Alle elektriske koblinger ble tatt ut og pusset opp. Noen fikk på seg nye kabelsko. Pærer i dashbordet ble skiftet, nye ble satt inn.

Ser litt trist ut

Angivelse av symboler på en gjennomsiktig plastplate var blitt gråaktig i løpet av årene. Symbolene som tidligere var malt på med angivelse av bla lading og oljetrykk, var blitt utydelige.

Alle ble frisket opp med hvit farge. For hånd.

Symboler blir som nye

Ledninger ble vasket og kontrollert. Gummiforinger ble sjekket og innsatt med Ovatrol. De ble friske og fine å se på.

Alle de små metalldelene i øvre del eller i dashbordet om du vil, ble også pusset og malt.

Selve instrumentene ble bare pusset litt på og frisket opp litt. Bare å bruke videre.

Instrumenter, må males med stødig hånd

De fleste delene ble lagt til sides for å monteres senere.

Etter behandling
Overdel og underdel er behandlet med Ovatrol
Legges litt til siden inntil videre

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s