Moto Guzzi Hydro Convert – prosjekt på gang

I fjor vår lå det en annonse ute på FB-siden til Norsk Moto Guzzi Klubb. Den lød slik: Moto Guzzi V 1000 Hydro Convert 1976 selges i deler. Det var bilder av sykkelen også. En staselig rød Moto Guzzi Hydro Convert fra 1976. Eier ønsket å beholde noen deler selv, resten var til salgs.

Min California II Convert

Min Convert er ikke en riktig Convert, men en litt interessant løsning for å lage en automatisk motorsykkel ut av en California II. Rent konkret betød det i å erstatte vanlig girkasse med en Convert kasse. Oljebeholder og ledninger som skal til for å drive convertkassa er naturlig nok på plass. I tillegg erdet originalt med egen parkerings- brems. Den virker mekanisk på sidestøtta. Slå ned sidestøtta, en wire låser så bremseklossene seg via en separat calipper på skivebremsen bak.

Bakbremsesystemet er blitt fjernet en gang i årenes løp så det mangler altså på sykkelen min.

Ellers er den lik alle andre Moto Guzzi California II. 

En staselig sykkel som viste verden en annen måte å utforske motorsykkelhobbyen på åtti-tallet.

Tilbake til salgs objektet.

-Hvor mye skal du ha for Convert- kassa og bakbremsen? Dette spørsmålet stilte jeg til selgeren.

-Kr 2500 -3000 for bremsesystemet og Convert-kassa, opplyste selgeren. Men, helst vil jeg selge hele sykkelen som den er. 5000 kr så får du alt sammen, unntatt de delene som jeg vil beholde. Sa selgeren.

-Ok, sa jeg, da kjøper jeg alt sammen.

Demontering

Jeg avtalte å hente sykkelen på henger en helg i juni. Selgeren gikk så i gang med å demontere og fjerne delene. Her følger noen høydepunkter fra demonteringen:

Framhjul med Borranifelger og doble skivebremser. Mastersylinder og bremsehendel.

Hele eksosanlegget, komplett med rør og potter. Begge forgassere og gasshåndtak med wire. Luftfilterboks.

Svingarmsgaffel, bakhjulet er også Borrani, med bremseskive og det hele. Kardang og kardangklokke. Og sikkert også noen smådeler.

Kjørt hjem på henger

Demontert sykkel ble så plassert på en pall, lastet videre oppå hengeren min og kjørt helt hjem til garasjen.

Der står den i dag slik den ble hentet for et år siden.

Amputert sykkel

Ved hentingen avtalte jeg med selgeren at dersom han ikke fikk anledning til å benytte seg av de demonterte delene, så skulle jeg få kjøpe de delene også.

Unikt dashboard. Telleren viser 56830 km.

Deler skulle brukes til ombygging

Selgeren ville bruke de demonterte delene til å bygge om en 850 GT -72 modell. Ville bygge om til doble skivebremser foran og enkel skive bak på en loopframe. Ønsket er selvsagt å få bedre bremseeffekt enn i dag. Ikke et helt enkelt prosjekt vil jeg tro.

Bremser på en slik gammel 850 GT sykkel er jo ikke av det beste. Men, mer moderne materialer i bremsebelegget gjør at nye bremser er mye bedre enn det de gamle originale var. Kanskje verdt å prøve det først?

Men, vi er alle forskjellige og man kan jo bruke det man eier til hva man vil. Men, som sagt synd.

En demontering av en flott gammel veteran skjærer en gammel veteranelsker i hjertet. Både vel og lenge.

Komplett motor

Historien

Hvordan havnet så en slik sykkel i garasjen min?

Historien bak er omtrent slik:

En italiener kom en gang på sin røde Moto Guzzi V1000 Hydro Convert til Vestfold -området blant annet. Der gikk sykkelen i stykker, uvisst av hvilken grunn.

Italieneren hadde en venn i Sandefjord. Der ble sykkelen avskiltet og parkert. Innerst i en container. Hva som videre skjedde med italieneren vites ikke. Men sykkelen ble som sagt parkert innerst i en container og ble stående der i en del år. Kanskje 10 år, kanskje 15 år, kanskje 20 år. Sykkelen ble glemt.

Så døde vennen i Sandefjord. Det ble ryddet og motorsykkelen kom igjen ut i dagslys. Hel og rimelig pen, muligens med en skade som krever en reparasjon av noe slag. Ingen synlige skader.

Så vidt jeg forstod på selgeren ble det så gjort flere forsøk på å få registrert sykkelen på norske skilt. Men, uten papirer av noe slag er det visst helt umulig å få en registrering igjennom.

Sykkelen ble solgt til selgeren for et mindre beløp. Han ville som vi vet bruke noen av delene på sin 850 GT.

Og til slutt, eller egentlig nå, står sykkelen i garasjen min.

Fortsatt mangler deler

Sykkelen er altfor fin til å forsvinne i deler og bli ødelagt for alltid. Det ville være en trist skjebne. Ombygging av en gammel 850 GT vil også være i samme kategori. Dobbeltrist altså.

Jeg har nå gjort gjentatte forsøk på å kjøpe delene tilbake. Tanken bak er jo selvsagt å få montert de manglene delene og kanskje få gjort sykkelen kjørbar igjen. Om ikke annet så med prøveskilt en gang iblant.

Men selgeren ønsker ikke å tilbakeføre noen av delene til Converten. Derimot fikk jeg tilbud om å overta alle delene dersom jeg også kjøpte den gamle 850 GT.

Men, da ville dette prosjektet bli svært så dyrt fant jeg ut. Tilbudet han gav meg var uinteressant rent prismessig. Jeg vet hva det vil koste å restaurere en gammel 850 GT. Tro meg, det tok tre år å restaurere min. Tre år med tid og penger.

En del av bremsesystemet. Sidestøtta aktiverer bremsen på bakhjulet

…er det likevel mulig å få registrert den?

Men det er jo kanskje fremdeles en liten mulighet. Kanskje er det mulig å komme i kontakt med italieneren som opprinnelig eide sykkelen? Kanskje få gjennomført et salg med han?

Eller kanskje noen vet hvordan jeg skal gå frem for å få skilt på sykkelen igjen?

La oss oppsummere litt. Dette er hva jeg vet.

Italiener på tur i Norge på nittitallet/ totusentallet i Vestfold-området blant annet. Tønsberg. Sandefjord og lignede.

Har en venn i Norge.

Reiste på tur med rød Moto Guzzi V1000 Hydro Convert, 1976 modell med halvkåpe.

Rammenummer: VG 12781

Fikk problem med sykkelen og returnerte hjem uten Guzzien.

Det var det. I tillegg en adresse på sykkelen. På bakstussen er det et klistremerke med en adresse på:

MARCOMINI Montebelluna – Tv, tlf 29340- 20358

MARCOMINI

Er det noen som har kjennskap til denne adressen?

Før jeg begynner å samle deler andre steder, det kan jo bli relativt dyrt, vil jeg avklare om det er mulig å komme i kontakt med tidligere eier og kanskje få overdratt eierskapet til meg.

Har du noen opplysninger, stor eller liten, så vil jeg gjerne høre fra deg.

En kommentar om “Moto Guzzi Hydro Convert – prosjekt på gang

  1. Jeg har lest om de andre prosjektene dine her på bloggen. Dette klarer du å nøste opp i! Beklager at jeg ikke har noen konstruktiv hjelp, men en elektronisk applaus som dette hjelper forhåpentligvis.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s